fredag 6 maj 2011

Att vika ett lådkort - Tutorial

Förbered er för ett låååååååångt inlägg ;)






Börja med att skära ut grundbitarna.

2 st 14,5 gånger 14,5 cm i ett kraftigare material. Jag har använt vit wellpapp.
4 st lådstommar 14 gånger 11 cm
4 st lådhållare 20,9 gånger 8 cm



Börja biga lådstommarna 3 cm in på alla fyra kanterna och klipp ett jack för flik att
klistra ihop den med, som på bilden.



Biga lådhållarna som på bilden efter måtten


4,3 cm
7,5 cm
12,7 cm
15,9 cm



Nu sätter vi ihop lådorna och du behöver följande:
Lim, distressdyna, håltagare, handtag, lådstommen, delarna av mönsterpapper och ev. tejp.




Klistra ihop lådan med tejp eller lim.


Så här blir den när den är ihopsatt.
Nästa moment är valfritt men jag har chalkat alla kanterna på lådan med Distress Vintage Photo.



Sen skar jag ut 4 bitar mönsterpapper till lådfronterna på 4,5 gånger 2,5 cm
och 4 kantbitar till sidorna på 7,5 gånger 2,5 cm.
Dessa ruggade jag och chalkade. Se den färdiga lådan så ser du hur det är tänkt. :)


Sen skar jag ut 4 st kanter till lådbottnarna på 7,5 gånger 4,5 cm
8 st lådändar på 4,5 gånger 2,5 cm
8 st lådsidor på 7,5 gånger 2,5 cm


Dessa chalkade jag och limmade fast på alla lådorna med mitt favoritlim.



Sen gjorde jag hål för handtag. Jag har använt knoppar från Tim Holtz.


Bara att skruva fast. Jättefina. Dessa kan man även använda som fötter på sina alster.




Dags att göra lådhållarna. Limma eller sätt tejp som på bilden men sätt inte ihop det föränn du har lådan i så får du den perfekt.


Sätt fast kantbitarna av det mönstrade pappret på en kant av lådan (samma på samtliga fyra) Jag har även chalkat den sidan som syns utåt.


När du fått ihop alla fyra lådorna ska du fästa dem på en av 14,5*14,5 bitarna som på bilden. En låda åt varje håll. För att hålla dem på plats så satte jag en bit tejp på ovansidan innan jag satte på toppdelen med lim.


Så här ser den ut när den är färdig! Sen är det bara att dekorera efter eget tycke :)


Här kommer min :)
Textstämpeln är från Tim Holtz, en minimagnolia på boken som är uttryckt med en Spellbinders.
Och min favorit från Vilda Stamps, paret i hjärtat. Ytterligare en Vildas i boken och Tim Holtz biljetter sticker ut ur den på sidan.



Jag såg ett boxkort i en av de äldre magnoliatidningarna som jag haft som inspiration men det var riktigt roligt att klura ut mått som funkar.


Bild uppefrån för att enkelt förstå idén.


Nu hoppas jag att någon vågar sig på att testa min tutorial. Det är jättefrin att se i verkligheten, bilderna gör den inte rättvis.
Lycka till!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jätte fin !!
Tack för att du delar me dig,
Ska nog prova den
Kram Elin

Sandra sa...

Riktigt fint!
Den här vill jag prova! :)
Tack för inspirationen!

Trevlig helg!