fredag 11 juni 2010

Göra egna blommor

I det nya magasinet från Magnolia såg jag en beskrivning på ett sätt hur man kan göra egna blommor som jag ville prova. Och eftersom jag tycker att de bästa idéer ska man dela med sig av, så gör jag det.


Först punchade jag ut blommor i tre olika storlekar, 4 av den största, 3 av den mellersta och 3 av den minsta. Sen behöver du en brad att sätta i mitten. Börja med att göra ett hål i mitten av alla blommor, trä på dem på braden, börja med de minsta först.


Så här ser det ut när du är färdig. Sen är det dags att hämta vattensprutan och spraya ner hela blomman så den blir genomvåt, jag hade även en del glitter i vattnet men det är inget måste. Nu är det dags att ta bladen, en efter en och forma den upp som en knopp. Var försiktig så de inte går sönder.


Så här ser den ut när jag har format in de minsta blommornas blad, fortsätt tills alla blombladen är klara, sen är det dags att vika ut dem och forma dem inför torkning. Vik försiktigt ut bladen, en efter en och forma dem med fingrarna.


Visst blev min blomma fin när jag var klar, nu ska den ligga och torka.Vill man kan man göra flera, i samma storlek eller i en något mindre...


När de har torkat så ser de ut så här, nu kan man om man vill ha lite glitterlim på dem eller glitterspray med färg. Den mindre blomman gjore jag av de två mindre blomstansarna men då använde jag 4 av den minsta och 4 av den mellersta. Klara att använda. Mina ska på en canvastavla som jag håller på med men den är inte klar ännu så resultatet får ni vänta lite på. :)

1 kommentar:

Johanna1978 sa...

Måste köpa retropunchar...