lördag 27 mars 2010

Påskägg

Så hamnade även jag i bloggträsket! Men jag ser fram emot att dela tips, ideér och mina färdiga "verk" med vem som nu än läser min blogg.
Som mitt första inlägg, såhär innan påsk så jag vill jag börja med att visa och tipsa om hur man kan göra påskäggen lite roligare.

Jag köpte ett grönt ägg på Ica Maxi, knöt tre rosetter i tre olika band, över varandra och satte fast dem med en 3D kudde. Efter det fäste jag olika blommor runt rosetterna med fler 3D-kuddar och stack in en dekorationsnål och tre pärlor som jag klippt av en ljusdekoration. Som sluttouch fäste jag en större dekorationssten och tre rhinestones i en rosa färg, köpta på panduro. Ta-da, så får man det här resultatet.

Sen jag började har flera saker här hemma fått "sätta livet till". Men det finns ju så mycket som är roligt att använda i scrapping, men det var ju lite så det hela började. En direkt översättning av ordet scrapbook är utklippsbok.

Scrapbooking innebär alltså att du dekorerar dina fotoalbum. Man monterar foton på färgade och mönstrade papper, skriver dokumentation om bilderna och lägger kanske med små minnessaker. För att albumen ska hålla i flera generationer är det bra om man använder material som inte åldras eller förstör fotografier och album. Men man behöver inte bara scrappa layouter till album utan man kan även scrappa kort, tavlor och mycket mer... Hoppas du fått lite inspiration och nu sätter igång och dekorerar egna påskägg till nära och kära. Lycka till!

Inga kommentarer: